Zama: moldáv csirkeleves
2017. május 03. írta: tulapruton

Zama: moldáv csirkeleves

Зама по молдавски

 

Utazás során sokszor felmerül, mit is együnk. Márha nem kekszet vagy száraz halat, esetleg túra során nem magunkra főzünk. Ha valaki olcsóbb vagy drágább étteremben, piaci kifőzdében szeretne enni, gyakran nem nagyon tudja, mit válasszon. Ebben szeretnék segítséget adni, hogy leírom néhány fontosabb moldáv étel receptjét. Remélhetően egy idő után egész szép kis gyűjtemény fog összeállni és ki-ki tehetsége szerint otthon is megpróbálkozik a moldáv konyhával!

 

Kezdjük a legfontosabb levessel, a zamával. Szinte minden étkezdében kapható, olcsó, laktató, aki szereti a leveseket, nem fog benne csalódni.

dsc02777.JPG

Hozzávalók:

Csirkehús: a receptek többsége egy teljes csirkét ír, én most csak saját magamnak készítettem, emiatt minimalista módon megelégedtem néhány szárnnyal meg egy kisebb far-hát darabbal.

Néhány répa (az én kisebb adagomhoz egy db répát használtam), hagyma, tészta. A tésztával kapcsolatban kivétel nélkül minden recept hangsúlyozza, hogy házi, tojásos tészta legyen. Mivel nekem ehhez nem volt kedvem nekiállni, mert a tésztagyúrás egy hosszabb munka, az egyszerűség kedvéért spagettitésztát használtam. A tapasztalatom szerint ez jobban visszaadja az eredeti, kézzel szelt házitészta látszatát, mint a sima cérnametélt.

Ez a minimál verzió. Vannak, akik raknak bele még petrezselyemgyökeret, egy kevés paradicsomot, de láttam már édespaprikával bővített receptet is. Ha valaki ilyen változatot szeretne, akkor a hagymával együtt, apró darabokra szelve lehet belerakni.

dsc02769.JPG

Hozzávalók: legfelül - spagettitészta, a vágódeszkán - csirkehús, répa, hagyma, alul - citrom, kapor, szárított petrezselyem, babérlevél, feketebors

Fűszerek:

A moldáv konyha alapvetően nem fűszeres, emiatt csak kaprot és petrezselymet szoktak a zamába rakni. Nyáron, amikor van friss, ajánlott azt használni, ezúttal szárított verzióban használom. Néhány receptnél írnak kevés feketeborsot és babérlevelet. Mivel én a fűszeres indiai és perzsa konyhákhoz vagyok szokva, ezt a verziót készítettem. Tehát: kapor, petrezselyem, bors, babérlevél és természetesen só, valamint citrom.

Ez utóbbi azért kell, mert általában a moldáv leveseket vagy kvásszal, vagy a sajtkészítés során visszamaradó savóval öntik fel. Kvászt viszont egész Magyarországon csak a budapesti Teréz krt-on lévő orosz élelmiszerboltban lehet kapni, olyan áron, hogy valószínűleg senki sem venne belőle pár litert, csak azért, hogy elfőzze. A házi sajtkészítés sem valami túl gyakori (bár kétségkívül élvezetes) elfoglaltság, emiatt savóhoz is nehezen lehet hozzájutni. Így hazai körülmények között marad a citrommal való savanyítás, amit nem én találtam ki, Moldovában is szokás a kvász mellett, esetleg helyette egy kis citromot hozzáadni.

Elkészítés:

Forraljunk fel egy fazékban vizet (számokat azért nem írok, mert attól függ a víz mennyisége, mekkora adagot szeretnénk készíteni), rakjuk bele a csirkét! Lassú tűzön főzzük meg. Minél lassabban főzzük, annál több ideje lesz a csirkéből a zsírnak kifőni, tehát annál szebb, sárga színe lesz levesünknek. Moldovában, ahol sparhelten főznek, ami amúgy is megy egész nap a fűtés miatt, több óráig szokás egy-egy csirkét főzni, én ezt a részt fél óra alatt le szoktam tudni. Tegyük hozá, nem is egész csirkét főzök, hanem csak kisebb darabokat, amik hamarabb átfőnek.

dsc02772.JPG

Elsőként főzzük meg a csirkét!

Amikor a csirke már majdnem kész (a hús kezd elválni a csonttól), rakjuk bele az apróra vágott (esetleg durvára reszelt, ki hogy szereti) sárgarépát és hagymát. Aki még egyéb zöldségekkel gazdagítja, itt beleteheti azokat is! A babérlevelet és néhány szem feketeborsot szintén ekkor raktam bele. Az elfőtt vizet most pótolhatjuk, ha szükséges.

dsc02774.JPG

Ha már a sárgarépa is kezd megpuhulni (5-10 perc), belerakhatjuk a tésztát. Ilyenkor lehet sózni és ha száraz fűszereket használunk, akkor most jöhetnek azok is.

dsc02775.JPG

Ha a tészta megpuhult (5-10 perc, tésztától függ), levehetjük a tűzről. Facsarjunk bele egy negyed citromot, keverjük jól össze! Aki friss kaprot és petrezselyem-zöldet használ, most, a legvégén rakja bele, hogy ne főljön el értékes vitamintartalma!

dsc02776.JPG

Pár percet várjunk, amíg picit lehűl. Friss kenyérrel szokás enni.

dsc02779.JPG

Jó étvágyat! Bun poftei! Приятного апетита!

A bejegyzés trackback címe:

https://tulapruton.blog.hu/api/trackback/id/tr9512301401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása