Néhány szó a moldáv tömegközlekedésről
2019. március 28. írta: tulapruton

Néhány szó a moldáv tömegközlekedésről

Lassacskán közeleg a nyár. Ebben az írásban azoknak szeretnék segítséget nyújtani, akik Moldovába terveznek utazni.

FRISSÍTÉS 2019 JÚNIUS: Ha érdekel a poszt-szovjet régió, csatlakozz facebook csoportunkhoz! Itt felteheted a kérdéseidet a térséget jól ismerőkhöz, megoszthatod képeidet, élményeidet is! Katt ide: Poszt-szovjet utazás.

Megközelítés: A cikkben elsősorban a moldáv belföldi közlekedéssel foglalkozom, de röviden érdemes áttekinteni, hogyan is lehet ide eljutni. Mivel ezt a témát részletesen feldolgozza az Intravel cikke: Utazás szárazföldön Moldovába itt most csak azzal foglalkozok, amire nem tér ki.

1) Repülővel: Manapság általában repülővel szoktak utazni. Én még sosem jártam Moldovában repülővel, így nagy okosságokat nem tudok mondani. Rengeteg repjegykereső oldal van, ott érdemes nézelődni.

2) Autó, telekocsi: Két lehetőségünk van, vagy Ukrajnán, vagy Románián keresztül. Románia felé jobbak az utak, ha Kisinyov a cél, rövidebb is. Valahol Székelyföld környékén érdemes beiktatni egy éjszakát. Ukrajna felől Csernovci érintésével érjük el a Mamaliga/Criva határátkelőt. Az autós utazásról ebben a cikkemben írtam részletesen. A telekocsi főleg Odesszából működik, nagyjából autóbusz áron, de a busznál lényegesen gyorsabban. Beszállás előtt mindenképp érdeklődjünk, hogy a PMR-en vagy Palancán megy-e a sofőr keresztül. A PMR-es átkelés a jobb minőségű és rövidebb útvonal ellenére a több határellenőrzés miatt lényegesen hosszabb ideig tart. Ez csak azoknak lehet megfelelő, akik kimondottan a Dnyeszter-menti területekre jönnek.

3) Busz: Magyarországról végig buszozni nem igazán célszerű. Viszont a fontosabb erdélyi városokból (Kolozsvár, Brassó, Nagybánya, stb.) van közvetlen járat Kisinyovba. Odesszából és Csernovciból szintén napi több busz van, nagyjából 10 eurónyi lejért. Jó megoldás lehet ezen két város valamelyikébe elvonatozni, majd onnan busszal továbbmenni Kisinyovba. 

4) Vonat: Az Intravel cikke nagyon alaposan bemutatja a vonatos eljutást, ehhez nincs mit hozzáfűzni.

s6301479.JPG

Itt a fapados még tényleg fapados.

Utazz velem Moldovába 2019-ben is! 

Ha inkább csoportos útban gondolkodsz, akkor a jó hír, hogy idén több moldáv utat is szervezek: ha szeretsz vezetni, akkor gyere a tavaszi rally futamunkra, ha inkább csak nézelődnél, akkor a nyári autóbuszos utunkat ajánlom. Ha csak egyszerűen egy jó bulira vágysz: akkor az Art Labyrinth fesztiválon a helyed! Részletek az utakról itt olvashatók. Programjainkról személyesen a lengyellaszlo@freemail.hu címen érdeklődhetsz

Országon belül: Ha már Moldovában vagyunk, akkor a fő közlekedési eszköz a marsrutka, azaz mikrobusz. Ezek rendszerint 15-20 fős kisbuszok, de néha (ma már egyre ritkábban) találkozhatunk még ősöreg szovjet buszokkal is.

s6302183.JPG

Orhei buszpályaudvarán megfigyelhetjük a mai modern marsrutkákat (3 fehér), a régi szovjet típusú buszokat (2 narancssárga) és a jobbára elővárosi forgalomban használatos hagyományos buszokat.

Mivel a főváros központi helyen található, emiatt kimondottan jó a közlekedése. A nagyvárosok közt jó a közlekedés, Kisinyov - Orhei, Kisinyov - Bălţi, Kisinyov - Tiraszpol viszonylatokon kora reggeltől késő estig 20-30 percenként járnak a buszok. De ahogy csökken a települések mérete, exponenciálisan romlik a szolgáltatás minősége is, ha pedig nem a fővárosba/-ból utazunk, hanem két vidéki hely között, akkor néha a napi néhány (1-5 db) járat, amivel számolni kell. Kis falvakba pedig sokszor csak heti 1-2 alkalommal jár valami.

s6301731.JPG

Menetrendi tábla a kisinyovi Központi Autóbusz Pályaudvaron. Innen szinte bárhova eljuthatunk.

Maga a hálózat fonódó jellegű, tehát az egyre kisebb helyekről érkező mondjuk napi egy-egy járatból, ahogy egyre nagyobb településekre jutunk, egyre nagyobb járatsűrűség alakul ki. Tehát ha pl. van A és B faluból X városon keresztül Kisinyovba napi 2-2 busz, akkor X városból Y városba már napi 4 darab közlekedik. Ha egy következő, Z városba szintén becsatlakozik 4 járat, akkor Z-ből már napi 8 fog továbbmenni, és így tovább. Tehát összességében botrányosan kevésnek tűnhet esetenként a járatszám, de rendszerint mégiscsak jön előbb-utóbb valami. Egy konkrét példán tudnám illusztrálni: viszonylag kevés a Kisinyov - Comrat közvetlen busz. De ha valaki Comratba menne, akkor nézze meg a Kisinyov - Csadir Lunga, Kisinyov - Cahul, Kisinyov - Vulcaneşti viszonylatokat is (természetesen van még számos falu is, de ez már számbavehetetlen, de ne csodálkozzunk, ha pl. egy comrati jegyvételkor a Kisinyov - Beşalma buszra kerülünk), mert ezek mind Comraton haladnak keresztül, és a végeredmény az, hogy a gagauz fővárosnak kimondottan jó a közlekedése. Az elv országosan hasonló.

20170607_084158.jpg

Érdemes tanulmányozni a hálózati térképeket is! Ezek nem méretarányosak, hanem gráfként jelenítik meg a kapcsolódási pontokat.

Amennyiben van kassza (általában a városokban, a kisebbekben is) ott kell megvennünk a jegyet. A jegy konkrét járatra szól, általában szerepel rajt az ülésszám, de ezt sokszor eléggé szabadon értelmezik. Így ha a végállomáson szállunk fel, akkor igyekezzünk a helyünkre minél előbb és egy kis csomaggal (pulóver, könyv, stb.) jelezzük, hogy foglalt. A többiek is így tesznek.

s6302186.JPG

Útközben kis buszmegállókban lehet lestoppolni a buszt. Falvakba sokszor nem megy be, hanem egy közeli útkereszteződésnél rak ki, ahonnan úgy kell besétálni. Ezek a vidéki buszmegállók rendszerint a szovjet mozaikművészet szép példái, a szovjet emberek hétköznapjait, helyi motívumokat dolgozzák fel.

20170613_105450.jpg

A jegyvétel sofőrfüggő, vagy felszálláskor, vagy leszálláskor, de kérdezzük meg az árát. Ha nem a végállomáson szállunk fel, akkor könnyen elképzelhető, hogy nem lesz már ülőhelyünk. Ilyenkor, a sofőr szokott előszedni kis műanyag székeket, amin lehet ücsörögni, de az is előfordulhat, hogy állni kényszerülünk. Néha iszonyatosan túl tudják zsúfolni a kisbuszokat.

20170613_100816.jpg

Közeledünk Comrat fele. A gagauz zászló mellett itt már inkább az orosz a divat.

Sajnos a marsrutkák ablaka rendszerint sötétített. Értem, hogy a helyieknek jó... de én nagyon utálom, mert nehéz fényképetzni és ki sem látni rendesen. Rendszerint non-stop zene szól, ami eleinte érdekes lehet, de egy idő után már kezd őrjítő lenni az állandó moldáv ciripelős zene esetleg valami búskomor orosz sláger.

20170613_094853.jpg

Ez is egy főváros: kisbuszok a comrati állomáson.

A nagyobb csomagot (pl. hátizsák) rendszerint a kisbusz hátsó csomagtartójába szokták berakni. A Dnyeszter-menti Köztársaság közlekedése teljesen hasonló ehhez.

s6302179.JPG

A régi jó Ikaruszok napjainkig járnak.

Kisinyovnak három főbb pályaudvara van, ahonnan a következő helyekre lehet eljutni (csak válogatás, a turisták által látogatott leggyakoribb célpontokból):

Központi pályaudvar (Gara Centrală Chişinău): általában az ország középső területei közelíthetők innen meg, az agglomerációs járatok a pályaudvar hátsó részén, Gara Suburban néven indulnak. Tiraspol és Bender (általában félóránként de bizonyos időszakokban akár 10-15 percenként), a Codru vidék falvai (településenként napi néhány), Ialoveni, Mileşti Mici (15-30 percenként). Gara Suburban: Dubassari (félóránként), Orhei (10-15 percenként), Nemzetközi járatok: Bukarest.

Északi pályaudvar (Gara Nord): Bălţi (15-30 percenként), Soroca, Rezina, stb. (városonként napi néhány). Nemzetközi járatok: Ukrajnába (Lviv, Odessza, Csernyivci, Kijev), Minszk, Moszkva, Szentpétervár, néhány lengyel város.

20170610_181917.jpg

A Gara Nord az egyik legfontosabb csomópont, ha Ukrajnából érkezünk, nagy valószínűséggel megfordulunk itt.

Déli pályaudvar (Gara Sud-Est): Gagauzia (nagyjából óránként, Comrat, Csadir Lunga), Cahul (óránként), stb. Nemzetközi járatok: Románia fele (Kolozsvár, Jászvásár, stb.), Istanbul, nyári szezonban román tengerpart (Mangalia, stb.).

A menetrenddel kapcsolatban itt tudunk informálódni, de ajánlatos a helyszínen is pontosítani.

Bár a vasúti közlekedés eléggé visszafejlődött, meg kell arról is emlékezni:

20170605_113418.jpg

Rusznyák Balázs, az Intravel.hu szerzője egy moldáv mozdony vezetőállásán.

Az utóbbi években drasztikusan lecsökkent a vonatok száma, de vannak tervek a vasúti közlekedés fejlesztésére, mind elővárosi szinten, mind pedig nemzetközi forgalomban. Országon belül jelenleg kevéssé használható, elsősorban nemzetközi viszonylatban lehet érdemes vonatozni.

dsc_0990.JPG

A kisinyovi pályaudvar.

A főbb nemzetközi célpontok: Bukarest, Kijev (Moszkva), Odessza. Talán ez utóbbi lehet fontos a kiutazó magyaroknak is. Az aktuális vasúti menetrend itt található. Nemrég született egy megállapodás az ukrán és a moldáv vasúttársaság között, hogy a Csernovci - Odessza belföldi vonatok Moldován keresztül haladhassanak. Ha ez megvalósul, akkor Nyugat-Ukrajnából mintegy 300 km-el csökken az Odesszába történő utazás távolsága, a jelenlegi, Moldovát kikerülő útvonalhoz képest. Ez több órás idő-megtakarítást jelentene a régió lakosainak. Belföldön az Ungheni - Chişinău - Tiraszpol vonalon aránylag használható a vonat, de másfele a jelen állapotban inkább csak érdekesség. Az ország északi vidékeire utazóknak használható lehetőség a moszkvai éjszakai vonattal elmenni Otaci-ig, ahova kora reggel érkezünk. Így nemcsak szállást spórolunk, hanem egy többórás délelőtti buszozást is.

dsc_0992.JPG

A menetrend nem túl izmos. A kép készítése óta további járattörlések történtek, viszont újraindult az odesszai viszonylat személyforgalma.

s6300835.JPG

A pálya állapota sem teszi lehetővé a túl gyors vonatozást.

Ungheni és Tiraszpol között tervben van egy kvázi elővárosi jellegű menetrend kialakítása. Jelenleg a déli járatok nem üzemelnek, de a vasúti pálya már elkészült egészen a Dunáig. Jelenleg itt csak teherforgalom zajlik, de szintén tervben van a személyforgalom beindítása, illetve a szintén használaton kívüli Gagauzia - Reni vonalon a forgalom újraindítása. Háttérinformációnak annyit kel tudni, hogy néhány éve készült el az ország legdélibb településén, a Duna partján fekvő Giurgiuleştiben a tengeri kikötő (idáig ugyanis a nagy hajók is fel tudnak hajózni), emiatt épült ki egy teherforgalom számára kialakított pálya. A másik irányban, Comrat, Csadir Lunga és Reni felé régen volt közlekedés, a pálya is megvan, de ez Benderen vezet keresztül és a dnyesztermenti helyzet miatt a használata bizonytalan (politikai szituáció függvényében alkalmanként lezárták). Emiatt kiépült egy Bendert elkerülő pálya, ami már kész van, tehát reális a forgalom újraindítása.

dsc_0993.JPG

A pályaudvar szép és modern, de sajnos kong az ürességtől.

Kisinyov tömegközlekedésével itt most nem foglalkoztam, a ruba blog cikke alaposan körbejárja a témát, de egyszer tervezek majd itt is egy írást ezzel kapcsolatban.

Köszönet a képekért az intravel oldalnak!

A bejegyzés trackback címe:

https://tulapruton.blog.hu/api/trackback/id/tr7713858180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.